SODIPODI

Feladatok

A programhoz gyakorló feladatok itt találhatóak.

Vektorgrafikus szerkesztő

A SODIPODI egy nyílt forráskodú vektorgrafikus WYSIWYG ("Amit látsz, azt kapod.") szerkesztőprogram. 2D-s ábrák szerkesztésére alkalmas. SVG fileformátumot támogatja, ami XML-re épül.

Főmenü

A főmenü egy + hét almenüből épül fel. A hét menüpontban kis inkonok találhatóak, melyek segítségével lehet a program funkcióit elérni. Elérhetőek a menüpontok lenyitásával, az almenü pont nevére való kattintáskor, vagy lebegő ablakonként, a név melletti "négyzetre" való kattintással.
A továbbiakban végignézzük, az egyes menüpontokban elérhető funkciókat.

File

Itt lehet létrehozni egy új fájlt szerkesztésre, vagy lehet megnyitni egy már meglévőt módosításra. Lehet menteni az aktuális fájl, vagy át is lehet írni a mentéskor a nevét. Lehet a fájlt nyomtatni. Végül egy bitmap állományt lehet importálni (beágyaz, nem konvertál!), vagy abba exportálható a vektorgrafikus állományunk. Mentés nélküli kilépéskor a következő ablak jelenik meg, mely figyelmeztet, hogy menteni kell.

Edit

Szokásos szerkesztő funkciók érhetőek el: Visszavonás vagy mégsem, mégis parancs. Törlés, kivágás (vágólapra helyezéssel töröl), másolás illetve beágyazás. A kijelölt objektumból másolatot is lehet létrehozni egy gombnyomással.

Object

A kijelölt objektumokkal végezhető műveletek a következők lehetnek: Határoló vonal módosítható, kitöltés változtatható, az objaktum mérete és pozicíója megadható, az egérrel való módosítás mellett. A szöveges objektumoknál a betűméret és betűtípus mellett a szöveg iránya is beállítható.
Az objektumok igazítása és a transzformációk, tükrözések és elforgatás is itt található meg.
Valamint a transzformációs függvényt itt lehet eltávolítani.

Selection

A kijelölt objektumok egymáshoz képesti elhelyezkedése itt állítható be: Előre illetve hátra és egyel előrébb vagy hátrébb. A kijelöltek csoportosíthatók vagy ez a csoportosítás megszüntethető.

Draw

A nyíllal lehet objektumokat kijelölni és azokkal műveleteket végezni. Pontokkal való műveletekhez a második ikon kiválasztása kell. Rajzolni lehet négyzetet, kört, csillagot és spirált (az ikonon tovább kell lenyomva hagyni az egeret, így kiválasztható, hogy mit szeretnénk rajzolni). Szabadkézi, szakasz és ecset festésre is van lehetőség. Szöveg bevitelére van lehetőség, a nagyítás itt is elérhető és lehet színt felvenni.

Zoom

Nagyítás illetve kicsinyítés. Kétszeres nagyítás, normál nézet, felére kicsinyítés. Lap teljesen látható az ablakban. Összes objektum látható az ablakban vagy csak a kijelölt objektum látható az ablakban.

Nodes

Szakaszvégpontokkal végezhető műveletek: Új töréspont létrehozása, megszüntetése, egyből kettő illetve kettőből egy ponttá alakítás, sarokpont létrehozása, szakaszok összekötése, szakasz létrehozása, érintő illetve ív létrehozása.

Repülő menü

A lapon vagy egy objektumon kattintva az egér jobb gombjával az előző két lebegő menüt kapjuk, ahol az ikonokkal is elérhető menüpontok vannak, de vannak mások is. Például: Egy objektumhoz itt lehet linket rendelni, vagy itt lehet a Dialogs/Document pont kiválasztásával a lap méretét módosítani.