Követelmények az aláírásért:
· a papíros zárthelyi () megírása,
· beadandó () feladat érdemi megoldása és beadása,
· a () gépes zárthelyi megírása.
· rendszeres gyakorlatra járás (a vizsgaszabályzatban rögzítettek szerint)
· min. 3db extemporálé megírása
Követelmények a legalább kettes
gyakorlati jegyért:
· a papíros zárthelyi legalább 2,
· a beadandó feladat legalább 2,
· a gépes zárthelyi legalább 2.
· az extemporálék eredményeinek összege nem negatív
A gyakorlati jegybe a zárthelyik, beadandók és a házi feladat(ok) eredményei mellett a gyakorlaton való részvétel minősége is beleszámít.
Ha a(z „elméleti” és géptermi) zárthelyi valamelyikét nem írta meg legalább elégségesre, akkor a pótzárthelyi(ke)t meg kell írnia!
Az extemporálék utólag nem pótolhatók! A nem megírt extemporálék -1-nek számítanak az összegzésben!
· témák
A beadandóval szemben támasztott feltétel, hogy
1. a program legyen képes rövid (2-3 oldalnyi!) nyitó tájékoztató megjelenítésére,
2. mivel a megoldáshoz néhány „komplex” adatszerkezetre (listára, veremre, sorra stb.-re) van szükség, ezért ezt (ezeket) önálló modulban (Unit-ban, Include-állományban), elkülönítve kell megvalósítani. Azaz a program algoritmusa is és a kódja is legalább két-két független programegységet alkot.
3. a program helyes működésének dokumentálásához szükséges jónéhány (legalább 3) elvileg különböző tesztadatsor, file-okban. Ezeket az exe mellett kell elhelyezni az anyagban.
A beadandó feladat beadásáról ():
1. a meghatározott formai feltételeknek eleget nem tevő dolgozatokat nem értékelünk (azt újra be kell adni helyesen; azonban a határidő nem módosul);
2. a beadás e-mail-ben történik (ennek dátuma a meghatározó); az e-mail tárgya legyen: „Beadandó”; a dokumentációt ettől függetlenül papíron is beadhatja (ami azonban nem helyettesíti az e-mailt-és beadást!), ekkor kaphat részletes értékelést munkájáról;
3. késedelmes beadás esetén a jegyet hetente 1 jeggyel csökkentjük;
A tematikában elsősorban az alábbi irodalmakra építünk és hivatkozunk:
1. Módszeres programozás – Programozási bevezető (μlógia
18, x. kiadás),
2. Módszeres programozás – Programozási tételek (μlógia
19, x. kiadás),
3. Módszeres programozás – Adattípusok (μlógia
34, 1. kiadás),
4. Módszeres programozás – A programkészítés
technológiája (μlógia 21, x. kiadás),
5. Függvényábrázolás (μlógia 16, x. kiadás),
Előadás |
Gyakorlat |
|
1 |
Adattípusok 1. [1/55-67, 3/10-16]: ▫ adatok jellemzői ▫ a típus fogalma ▫ elemi adattípusok ▫ mutatótípusok ▫ összetett típusok osztályozása Adattípusok 2. [1/68-74, 3/17-35]: ▫ rekord, alternatív rekord ▫ halmaz ▫ sorozattípusok (ábrázolás, műveletek) |
Lokális hatékonyság feladatsor |
Számábrázolás: Bináris<-->Decimális konverzió (egész, valós) esetleg hexadecimális és oktális egész |
||
2 |
Modul
mint a típusmegvalósítás kerete A modulfogalom TP-beli lehetőségei: ▫ UNIT ▫ INCLUDE ▫ OBJECT |
A felsorolástípus (pl. a ’hét napjai’ típus). A lényeg, ábrázolás, műveletek (I/O is!). |
A Pascal UNIT fogalma (pl. a ’hét napjai’ típus „UNIT-osítása”, menüs inputtal) további példák [pl. kártyatípus …],. |
||
3 |
Tömb [3/36-53]: ▫ Folytonos és láncolt ábrázolás ▫ Vektorok
és mátrixok ▫ Speciális tömbök ▫ Hézagosan kitöltött tömbök |
Felsorolás- és halmaztípus (pl. francia kártya pakli keverése). A halmaztípus logikai vektorral, elemfelsorolással (tömbben) |
Tömbök folytonos
ábrázolása. Címfüggvények speciális tömbökhöz. |
||
4 |
Verem [3/93-102] Sor [3/103-112] Prioritási sor [3/113-122] |
Hézagosan kitöltött tömbök láncolt ábrázolása (ritkaMátrix-modul, UNIT). |
Verem-unit készítése (láncolt verem, veremtípus)
és alkalmazása |
||
5 |
Lista [3/54-70] Dinamikus memóriagazdálkodás |
Verem-osztály készítése (láncolt verem, veremtípus)
és alkalmazása |
Legtöbb csoportnak elmarad a márc. 15.- ünnep miatt |
||
6 |
Lengyel-forma [3/130-136, 6/58-60, 7/5-14] önálló
feladat kiosztása |
Sor- osztály készítése és alkalmazása ▫ egy „elemi szimulációs” feladat. Lista- osztály
megvalósítás mutatókkal . |
7 |
Táblázat [9]: ▫ kulcs-transzformáció, ▫ táblázatreprezentációk. |
Lista-alkalmazás: ▫ kiválogatás, ▫ szétválogatás, ▫ rendezés. |
Prioritási sor-modul
készítése. |
||
8 |
1. zárthelyi |
. Lengyel-forma 1.: ▫ lengyel-formára hozás. |
Lengyel-forma 2.: ▫ lengyel-forma kiértékelése |
||
9 |
Tavaszi szünet |
Tavaszi szünet |
Tavaszi szünet |
||
10 |
Tavaszi szünet |
Tavaszi szünet |
Különböző
típusok alkalmazásai (gyakorlás a
gépes zh-ra) |
||
11 |
File-típusok 1. – alapok [5/6-55]: ▫ file-ok tárolása szalagon, lemezen - „praktikus” alapfogalmak ▫ a file-ketegóriák algebrai specifikációja önálló feladat beadása |
Géptermi
zárthelyi 04.25. 12-14, Lovarda (5.,7.,8.,9. csoport) |
Kulcs-transzformáció: ▫ függvények megvalósítása és kipróbálása
az elvárt tulajdonságok szempontjából. |
||
12 |
File-típusok 2.
– megvalósítás [5/6-55]: ▫ szekvenciális file-ok kezelése, ▫ direkt file. |
Táblázat típus: ▫ kulcsütközések megoldási módjai ▫ kulcsütközési statisztikák. |
Szekvenciális file használata |
||
13 |
File-típusok 3.
– megvalósítás [5/6-55]: ▫ indexelt file; ▫ a file-kezelés alapmoduljai. Általános file-szervezés |
Direkt file használata (Pl. rendezés) |
Asszociatív file-megvalósítása
Pascalban |
||
14 |
Pót papíros zárthelyi |
… folytatás … |
Pót
gépes zárthelyi 05.17. 12-14, Lovarda |
Tudnivalók: |
Egy komplex feladat megoldása papíron és számítógéppel. Minden saját papíralapú és elektronikus anyag használható. |
Tudnivalók: |
beugrókérdés (felkészülési idő nincs) az elemi programozási tételek közül 1 (Absztrakt feladat + specifikáció + absztrakt algoritmus) |